Te

Jeg er blant fåtallet som hverken liker kaffe eller te. Lukta er ofte god, men ikke smaken. Kanskje jeg burde prøve litt hardere å like det, for selv om det stort sett ikke er noe problem, finnes det anledninger hvor det forventes at man takker ja. Det er da jeg takker nei. En gang, jeg skal ikke røpe hvem jeg var på besøk hos, fikk jeg spørsmålet «Vil du ha kaffe eller te?» og etter å ha svart «Bare vann, takk,» fikk jeg en kopp nykokt vann. To små slurker senere, sneik jeg meg ut på kjøkkenet og bytta det ut med kaldt.

Av kaffe og te, ser jeg på te som både enklest og mest aktuelt å lære seg å like. Kaffe er så bittert. Jeg fikk dessuten en tesil i velkomstgave i et abonnement en gang, det er sikkert to år siden allerede. Tenkte at om jeg ikke kom til å drikke te ved bruk av den, kom jeg aldri til å gjøre det. Tesila er nemlig av så fint og funksjonelt design, at å få mulighet til å bruke den burde være motivasjon nok i seg selv, bare se:

  
På en bytur med mamma, spurte jeg henne en gang hvilken te hun trodde jeg kunne lære meg å drikke. Hun svarte ved å spørre hvilke smaker jeg liker, og jeg sa «De fleste, så lenge de ikke er blanda med varmt vann.» Det er mulig at teprosjektet mitt er dømt til å mislykkes.

3 thoughts on “Te

  1. Noko av det eg trur folk gjør feil når dei prøver å lære seg å drikke te er å gå for standard Earl grey te, enten med eit tonn med sukker for å prøve å få det til å smake godt eller utan sukker (som etter mi meining er dømt til å mislykkes det og). Før trodde eg at all te var som Earl grey! Og om ein trur det er det håplaust å begynne å like te (sånn, virkelig like te).

    Ta deg ein tur på den lokale helsekostbutikken (eller dagligvarebutikker med godt utvalg eller internett) og kjøp noko god krydderte. Pukka er veldig «in» for tiden. Sjølv er eg superfan av yogi-te. Den finnes i utallige varianter, og det er virkelig noko for ein kvar smak. Sjølv er eg veldig glad i lakris, «detox» og «sweet chilli». Dei er så gode at dei fungerer både varmt og kaldt (veldig praktisk for folk som meg, som har tendens til å begynne på ein kaffi/te-kopp og gløyme den ut). Og sikkert praktisk for deg som ikkje er så glad i varmt vann :) Og det beste av alt: dei smaker heilt klart best utan sukker!

    No fikk eg lyst på te!

  2. Helt sant, Lina Kristine! Finnes nok mange feller å gå i. Jeg har fem ulike smaksprøver liggende nå (type helsekostvarianter), så jeg må bare mote meg opp til å ta meg en kopp – kanskje i dag?

Legg igjen en kommentar

